KISS. Niet alleen in je software, maar ook in je taalgebruik

Elke IT’er weet dat KISS niets met zoenen te maken heeft. ‘Keep It Simple, Stupid’ is een ontwerpprincipe dat aangeeft dat je systemen, software, of oplossingen zo eenvoudig mogelijk moeten houden om effectief te zijn. Met eenvoudige, goed onderhoudbare en robuuste oplossingen kom je tenslotte een stuk verder dan met onnodig complexe en verwarrende systemen. Waarom praten IT’ers dan altijd zo ingewikkeld? Gebruik eens een analogie, misschien dat iemand je dan begrijpt…

Weg met vakjargon

Het idee achter KISS is om complexiteit te minimaliseren. Eenvoud is de sleutel is tot effectieve softwareoplossingen. Maar om dit principe toe te passen in communicatie blijkt niet altijd eenvoudig voor de gemiddelde techneut. Het is ook best een uitdaging om complexe concepten en technologieën uit te leggen aan niet-technische mensen. Toch is dat wel heel belangrijk. Natuurlijk zijn jouw – potentiële – klanten enorm intelligent, maar de kans is groot dat ze geen hout snappen van al dat vakjargon.

Analogieën als bruggen naar begrip

Door analogieën te gebruiken kun je abstracte IT-concepten verbinden met alledaagse situaties. Zo fungeren ze als brug tussen de technische wereld en het dagelijks leven. Dit helpt niet alleen je doelgroep om informatie beter te begrijpen, het maakt ook je communicatie stukken boeiender.

In de praktijk

Hoe dat werkt in de praktijk? Hieronder volgt een voorbeeld van een zin die door een techneut is geschreven, gevolgd door een eenvoudige analogie.

De techneut: ‘In een gevirtualiseerde omgeving wordt de dynamische allocatie van resources voor meerdere virtuele machines mogelijk gemaakt door middel van een hypervisor die de fysieke hardware abstractie en isolatie biedt, zodat elke virtuele machine autonoom kan werken zonder interferentie met anderen, waardoor efficiënt resourcebeheer en flexibele schaalbaarheid wordt bereikt.’

Geloof me, behalve een paar vakgenoten, is er geen kip die dit begrijpt. En check nu eens deze simpele analogie: ‘Een gevirtualiseerde omgeving is als een appartementencomplex met meerdere huurders. De hypervisor is de huisbaas die ervoor zorgt dat elke huurder zijn eigen afgesloten appartement heeft. Zo kunnen huurders zelfstandig in hun eigen ruimte leven, zonder de buren te storen. Dit zorgt voor efficiënt gebruik van de ruimte. Zijn er meer appartementen nodig? Dan kan de huisbaas er een aantal naast laten bouwen.’

Maak het simpel

Zo kun je ook bijvoorbeeld een firewall vergelijken met de beveiligingspoortjes op een luchthaven. Net zoals beveiligingspersoneel op de luchthaven elke passagier screent om te controleren op verboden items, zo controleert de firewall elk stukje gegevens dat in of uit je netwerk gaat. In plaats van te zeggen dat een bedrijfsnetwerk vulnerabelis als je het niet op tijd update, kun je ook uitleggen dat een huis onderhoud nodig heeft om verval en inbraak te voorkomen. Dit maakt het gemakkelijker om te begrijpen waarom updates nodig zijn.

Maak het relevant

Het leuke van analogieën is dat je er alle kanten mee op kunt. Zo kun je ze relevant maken voor je publiek. Denk aan de interesses en achtergrond van je doelgroep om ervoor te zorgen dat de analogieën echt resoneren. Ben je voornamelijk actief in de horeca, vergelijk cloudcomputing dan eens met een virtuele keuken waarin je alle ingrediënten (services en bronnen) kunt combineren om de perfecte gerechten (softwareoplossingen) te maken. Richt je je op de evenementenbranche, vergelijk de cloud dan eens met een enorme jukebox. Je hebt geen fysieke cd’s of platen meer nodig; al je favoriete nummers zijn beschikbaar in de cloud. 

De weg naar begrijpelijke technische content

Net zoals jargonvrij schrijven een mindset is, is het verzinnen van analogieën dat ook. Vraag jezelf voortdurend af: ‘Zou mijn oma dit begrijpen? Door technische termen te vermijden, jargon te vermijden en alledaagse voorbeelden te gebruiken, kun je waardevolle content creëren die jouw potentiële klanten informeert, inspireert én verbindt.

Meer weten?

Je kunt natuurlijk ook gewoon een tekstschrijver vragen je te helpen. En dan het liefst een die een stevige brug kan slaan tussen de ‘onbegrijpelijke’ IT-er en de slimme, maar toch ietwat ‘digibeterige’ ondernemer. Zin om jouw content naar een nieuw niveau te tillen? Stuur me een mailtje of bel naar 06-12777441.

Wel geïnspireerd, maar nog geen concreet vraagstuk? Volg mijn LinkedIn-pagina en je blijft op de hoogte van de nieuwste blogs.

Vonk Tekst & Design
Average rating:  
 0 reviews
Geplaatst in Vonk Tekst & Design.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *