De content-crunch. Zo stroomlijn je wél je contentcreatieproces

Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om regelmatig je gezicht te laten zien bij je – potentiële – klanten. Omdat je moeilijk bij half Nederland op de koffie kunt gaan om je verhaal te delen, besluit je om te gaan bloggen. Slimme zet, want uit onderzoek blijkt dat bloggen een krachtige strategie is om je bedrijf te laten groeien. Maar de praktijk is weerbarstig… De waan van de dag gooit vaker roet in het eten dan je lief is. En voor je het weet is er weer een week voorbij waarin je geen blog hebt geproduceerd. Met deze praktische tips om gestructureerd content te maken lukt het wel.

Weet voor wie je schrijft

Wie begint met bloggen, moet eerst weten wie de lezer is. Het gaat er niet om wat jij wil vertellen, maar wat je lezer – je potentiële klant – wil weten. Het zijn de behoeften en uitdagingen van je klant waar jouw blogs over moeten gaan. Alleen als de lezers het gevoel hebben dat jouw content echt voor hen is geschreven, creëer je betrokkenheid.

Bepaal hoe vaak je schrijft

Er is niet één ideaal blogschema dat voor elke organisatie werkt. Hoe vaak je moet bloggen hangt af van je doel, je doelgroep, je branche, je concurrentie en je capaciteit. De kwaliteit van je blogposts is belangrijker dan de kwantiteit. Het heeft geen zin om veel blogposts te publiceren als ze geen waarde bieden aan je lezer. Begin eens met een blog in de twee weken. Zo kom je regelmatig in beeld bij je doelgroep zonder dat je irritant begint te worden. Het belangrijkste is dat je consistent bent en dat je je aan je schema houdt. Een schema geeft je structuur en helpt je om deadlines te halen. 

Bedenk onderwerpen

Als je weet wat de wensen en worstelingen van je lezer zijn, maak dan een lijst met onderwerpen voor het komende jaar. Het makkelijkst is om eerst vier of vijf thema’s te bedenken en vervolgens binnen die thema’s een aantal onderwerpen. Dat kunnen tips & tricks zijn, onderwerpen die aansluiten bij de actualiteit of een persoonlijke ervaring. Natuurlijk kun je ook verhalen delen van je medewerkers of van klanten. Bedenk bij elk onderwerp bij welke fase in de klantreis het moet aansluiten en wat je wil uitdragen. Brainstorm met je collega’s. Je kunt je ook heel goed laten bijstaan door AI in deze fase van het traject. Dan moet je wel heel helder voor ogen hebben op wie je je richt en wat je wil bereiken. Bullshit in = bullshit out. Gegarandeerd.

Verdeel de taken

Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig, deel de verantwoordelijkheid voor contentcreatie met je team. Dit zorgt voor andere invalshoeken, frisse perspectieven en verlicht de druk op individuele schrijvers. Bovendien deelt het de betrokkenheid bij content. Zorg wel dat iedereen – ja, dus ook jij! – vakjargon vermijdt. Je lezers zoeken informatie of inspiratie, geen puzzel om op te lossen. 

Maak een plan

Zet alle thema’s, onderwerpen en auteurs in een schema. Voeg de fase in de klantreis en de kernboodschap toe en de publicatiedata. Zorg voor voldoende afwisseling en regel dat iedereen tijd reserveert in de agenda voor het schrijven van de blog. Werk een week of vier vooruit, dan heb je altijd content klaarstaan voor als het schrijfproces eens wat minder lekker verloopt. En vergeet niet in te springen op de actualiteit als die kans zich voordoet.

Ga aan de slag

Nu is het tijd om te gaan schrijven. Bedenk eerst voor jezelf heel goed wat de uitdaging is waar je je lezer mee aanspreekt. Maak het onderwerp niet te groot, dan maak je het onnodig ingewikkeld. Voor jezelf én voor je lezer. Persoonlijke ervaringen of anekdotes werken goed als kapstok en spreken de lezer altijd aan. Bedenk natuurlijk ook wat je wil dat de lezer doet na het lezen van je blog?

Evalueer

Zorg wel dat je je resultaten meet en evalueert. Zo kun je je blogonderwerpen en je schema aanpassen en verbeteren naarmate je verder gaat.

Is dit de start van jouw gestroomlijnde contentcreatieproces?

Met een goed doordachte aanpak, waarbij je je doelgroep kent, een strak schema hanteert, taken verdeelt, begrijpelijke taal gebruikt en de focus op de lezer houdt, kun je waardevolle content creëren die jouw potentiële klanten informeert, inspireert én verbindt.

Meer weten?

Je kunt natuurlijk ook gewoon een tekstschrijver vragen je te helpen. En dan het liefst een die je kan helpen bij het hele proces en jou en je collega’s achter de broek aan durft te zitten. Zin om jouw content naar een nieuw niveau te tillen? Stuur me een mailtje of bel naar 06-12777441.

Wel geïnspireerd, maar nog geen concreet vraagstuk? Volg mijn LinkedIn-pagina en je blijft op de hoogte van de nieuwste blogs.

Vonk Tekst & Design
Average rating:  
 0 reviews
Geplaatst in Vonk Tekst & Design.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *