Contentcreatie in de IT. Zelf doen of uitbesteden?

Elke ondernemer begrijpt het belang van effectieve contentcreatie. Dat geldt in elke branche, dus ook in de wereld van IT. Het delen van waardevolle informatie over technologische oplossingen is nodig als je je bedrijf wilt laten groeien en nieuwe klanten wilt aantrekken. Maar dan rijst de vraag: ga je zelf met je contentcreatie aan de slag of besteed je het uit? In deze blog verken ik de voordelen en valkuilen van beide benaderingen.

Zelf content creëren. De voordelen

1. Interne expertise

Als je ervoor kiest om zelf je contentcreatie beheren, kun je vertrouwen op de diepgaande kennis van je eigen team. Je team kent alle ins en outs van je producten en diensten, wat kan resulteren in relevante en gedetailleerde content.

2. Directe controle

Als je zelf de contentplanning, de creatieve processen en de publicatieschema’s beheert, heb je zelf de controle. Hierdoor kun je snel reageren op actuele gebeurtenissen in de IT-sector en je strategie aanpassen aan veranderende behoeften.

Zelf content creëren. De valkuilen

1. Vakjargon en irrelevante details

De voordelen van zelf content creëren zijn vaak ook meteen de valkuilen. Want laten we eerlijk zijn, zijn al die technische details in je blogs echt relevant voor je lezer? Wil die felbegeerde klant, die je al tijdenlang probeert binnen te slepen, werkelijk alles weten over Blob Storage-accounts, containers, Access Control Lists, Shared Key Signature Authorization en andere complexe concepten van de Azure Data Lake Storage Gen2-architectuur? Doordat jij en je medewerkers zoveel expertise hebben, is het moeilijk je tekst simpel te houden.

2. Je houdt je niet aan je plan

Zelf je planning beheren, dat klinkt eenvoudiger dan het is. Je zult de eerste niet zijn die de waan van de dag steeds weer voorrang geeft, waardoor je hele contentcreatieproces in de soep loopt. 

3. Verlies van creativiteit

Na verloop van tijd kan het lastig zijn om creativiteit en frisse ideeën te behouden wanneer je intern blijft creëren. Creativiteit is een werkwoord, zegt schrijver, spreker en contentmarketingexpert Cor Hospes: ‘Creativiteit gaat om daadkracht. Veel maken. Veel herhalen. Veel doen.’ En misschien wil jij die daadkracht liever gebruiken voor het maken van relevante technologische oplossingen?

Content uitbesteden. De voordelen

1. Relevante content

Het uitbesteden van contentcreatie aan professionals met expertise in schrijven en contentstrategie zorgt voor relevante content. Door samen te werken met een schrijver die de juiste brug slaat tussen technologie en je klanten, voorkom je dat je met vakjargon en te veel technische details je lezers afschrikt.

2. Je krijgt een – flexibel – plan

Een beetje contentexpert helpt je niet alleen met het schrijven van content, maar begint bij het begin. Het beschrijven van jouw ideale klant, het bedenken van onderwerpen, het maken van een contentplan en het opstellen van een publicatieschema. Natuurlijk met voldoende ruimte om in te spelen op de actualiteit. Want als ChatGPT spraakgesprekken kan gaan voeren met mensen of kan gaan reageren op afbeeldingen, wil je daar vast iets over roepen. Of misschien wel niet. Misschien wil je ineens je webteksten aanpassen of een whitepaper schrijven. Hoe het ook zij, er moet ruimte zijn voor spontane ideeën.

3. Je houdt je aan je plan

Een beetje contentexpert zorgt vervolgens ook dat jij je aan je plan kan houden. Je werkt vooruit, zodat er altijd een stapel blogs op de virtuele plank liggen. Met een minimale tijdsinvestering profiteer je van maximale output en een half woord is genoeg voor weer een mooie blog.

Sleutel tot succes

Of je nu kiest om zelf content te gaan creëren of je besteedt het liever uit, de sleutel tot succes ligt in het begrijpen van je doelgroep en het leveren van content waar je doelgroep op zit te wachten. Beide benaderingen hebben zo hun voor- en nadelen, en de ideale oplossing is afhankelijk van jouw bedrijfsdoelen en middelen. Wat het belangrijkst is, is dat je blijft investeren in content die je doelgroep aanspreekt.

Meer weten?

Het zal je niet verrassen, maar persoonlijk zou ik gewoon een tekstschrijver vragen je te helpen. Eentje die heul, heul blij wordt van technologie, maar wel die bewuste brug kan slaan naar jouw ideale klant. Zin om jouw content naar een nieuw niveau te tillen? Stuur me een mailtje of bel naar 06-12777441.

Wel geïnspireerd, maar nog geen concreet vraagstuk? Volg mijn LinkedIn-pagina en je blijft op de hoogte van de nieuwste blogs.

Vonk Tekst & Design
Average rating:  
 0 reviews
Geplaatst in Vonk Tekst & Design.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *