Battle of the numbers

Ik ben een vrouw van woorden. Soms veel woorden, soms weinig woorden, als het maar woorden zijn. Getalletjes zijn niet mijn ding, nooit geweest. Op de middelbare school heb ik uren, dagen, weken bijles gehad van slimme kop Roald – waar die jongen al die wiskundige wijsheid vandaan haalde, ik weet het niet -, maar het mocht niet baten. De liefde tussen getallen en mij is nooit van de grond gekomen. Tot ik ging fietsen…

Snelheid en hartslag

Sinds ik serieus ben gaan fietsen, leef ik op getallen. Het begon met een simpele kilometerteller en hartslagmeter. Daarmee weet je je gemiddelde snelheid en je hartslag gedurende een rit, maar daarmee weet je dus eigenlijk niets. Want: had je meewind, had je tegenwind, was het koud, was het warm, waren er andere omstandigheden in je voor- of nadeel? De volgende stap was een vermogensmeter, waarmee je meet (en dus weet) hoeveel watt je trapt. Dat zegt iets over hoeveel energie je kunt leveren per tijdseenheid. ‘Als je heel veel energie per seconde kunt leveren, kun je heel hard gaan’, volgens sportarts Guido Vroemen. Zo trapte de Sloveense Tour de France-winnaar Tadej Pogacar in 2020 in de klimtijdrit op La Planche des Belles Filles een vermogen van 429 watt. Dat is bijna 6,5 watt per kilo lichaamsgewicht! (En dat is kneiterveel ;-))

Wattage

Daar begint de ellende dus. Want als je een vermogensmeter hebt, wil je weten wat je FTP is. FTP staat voor Functional Threshold Power, en het is een getal dat uitdrukt hoeveel watt je gedurende een uur kunt volhouden. Eind 2019 was mijn FTP 200 watt. In februari 2020 was mijn FTP gestegen naar 225 en in november 2020 naar 255 watt. (Na mijn herseninfarct begin december is die waarde ongetwijfeld naar beneden gedonderd, en ik heb nog niet het lef gehad om een nieuwe test te doen. Ik ben op de goede weg, maar ben zeker nog niet waar ik was, maar dat terzijde.)

Gewicht

Natuurlijk is het heel interessant om te weten hoeveel vermogen je kunt trappen, maar eigenlijk is je wattage per kilo lichaamsgewicht nog interessanter, zeker als je de bergen in gaat. Afvallen dus. In april 2018 gaf de weegschaal 108,4 kilo aan. Eind 2019 stond de teller op 97,7 kilo. Februari 2020 92,1, inmiddels staat de teller op 82,5. Gewicht met 26 kilo omlaag, vermogen met 55 watt omhoog. Goeie zaak! Maar als je afvalt en sport, wil je graag dat je vetpercentage omlaag gaat en je spiermassa omhoog. Dus koop je een smart weegschaal die dat voor je bijhoudt. Sinds januari 2021 is mijn vetpercentage gezakt met 8,6 procent en mijn spiermassa met bijna hetzelfde percentage toegenomen. Mijn weegschaal herkent me inmiddels zelfs en feliciteert me als ik jarig ben of een doel heb behaald!!

Meten wat je meten kan!

Kortom, ineens ben ik een vrouw van de cijfertjes. Ik meet me rot. Rusthartslag: 46 als ik me in topconditie voel, 56 sinds ik twee rotte schouders en pijnlijke gewrichten heb, 66 als ik een drankje drink. (Als je er nog niet van overtuigd bent dat alcohol slecht voor je is, moet je een tijdje je rusthartslag in de gaten houden. Dat wetende kun je nog best een drankje nemen, maar dan weet je in ieder geval wat het met je lijf doet ;-)) Hartritmevariabiliteit: 75 ms als ik ademhalingsoefeningen doe, 11 ms als ik me een breuk train. Ademhalingsfrequentie in rust: 7 keer per minuut, tijdens een pittige training 33 keer per minuut. Fietskilometers: het doel is 250 kilometer per week, en meestal red ik dat met twee vingers in de neus. Trainingskilometers in 2021: 5.261. Nog te gaan tot Tour for Life: minimaal 2.739 kilometer. Stappen: het doel is 10.000 per dag, en ook dat red ik meestal, tenzij ik de hele dag in het zadel heb gezeten. Deze week: gemiddeld 10.533 per dag. Verbruikte calorieën tijdens een uur intensief fietsen: 600, tijdens een rustig rondje: 400. Ruststofwisseling: 1534 calorieën. Slaap: 8 uur (en sinds de brainfart zeker 8 uur +). Opgehaald sponsorgeld voor het Daniël den Hoed Fonds, zodat een unieke behandeling op maat uiteindelijk bereikbaar wordt voor alle kankerpatiënten: €6.278,90. Doel: €7.500,00.

Volg je me?

Wil je me volgen in de voorbereidingsfase? Lezen hoe ik me in het zweet werk? Of benieuwd naar de andere verhalen waarnaar ik op zoek ga? Dat kan! Volg deze pagina of schrijf je aan de rechterkant van deze pagina in voor mijn nieuwsbrief. Dan ontvang je een keer per maand een update in je mailbox.

Liefs, 
Fem

Geplaatst in Fem Vertelt.

Eén reactie

  1. Fem, Fem, Fem, wat ben je toch een topwijf!
    Ik twijfel al een jaar of ik een vermogensmeter zal aanschaffen, maar dan denk ik: “Ik haat cijfertjes en dingen berekenen, ik zie mezelf dat echt niet doen.” Bovendien ben ik ook wel redelijk digibeterig. Ik vind het nu al vervelend als Strava niet doe wat ik wil, laat staan dat ik straks en Strava en Stryd aan de praat moet krijgen voor ik begin met lopen. En dan doen ze het niet en ga ik stressen, zit mijn hartslag gelijk op 160 en ben ik nog niet eens begonnen en ga ik me daar weer druk over maken en is mijn training bij voorbaat al mislukt.

    Maar goed: 46 hartslag in rust?!?! Waanzinnig knap!! En meer dan 8 uur slapen per nacht – hoe dan?! Als ik lees wat je allemaal doet, dan hou je amper tijd over om te slapen.

    Kortom: ik volg je zeker en ik vind het bijzonder stoer en knap dat je je zo elke dag opnieuw uitdaagt! ZET ‘M OP!!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.