De kracht van klantverhalen

Een klantverhaal is een mooie manier om aan potentiële klanten te laten zien dat anderen vertrouwen hebben in wat je aanbiedt. Het is een ideale manier om de voordelen van jouw product of dienst te demonstreren. Zo versterk je de geloofwaardigheid van je bedrijf en kun je eventuele twijfels wegnemen. Maar het is ook wel een beetje ongemakkelijk… 

Emotionele band 

Klantverhalen zijn persoonlijke verhalen van – je raadt het niet 😉 – klanten die hun ervaringen met jouw product of dienst delen. Dat is vooral waardevol in de overwegings- en beslissingsfase van de buyer’s journey. Door echte verhalen en ervaringen te delen, bouw je een emotionele band op met je lezers, ook in B2B. Volgens dit artikel in Forbes, ligt in de zakelijke omgeving de focus allang niet meer op het product of de dienst zelf. De focus ligt op de klant. 

Als een jekko

Dat is waarom ook in B2B content persoonlijk mag zijn en veel meer gericht op wat het de klant brengt in plaats van de technische details van jouw aanbod. Dat vind jij natuurlijk enorm interessant, maar boeit verder niemand. Lig ik wakker van hoe mijn MacBook is gemaakt? Nope, ik weet alleen dat ’t werkt als een jekko. En dat vertel ik graag aan iedereen die het maar horen wil.

Hoe verzamel je klantverhalen?

Leuk, maar hoe verzamel je nu die klantverhalen? Als je je boeltje een beetje op orde hebt, weet je welke klanten blij zijn met jouw aanbod. Vraag die klanten of ze hun ervaringen willen delen. Wat was hun uitdaging, waarom zijn ze met jou in zee gegaan en hoe bevalt dat? Ik begrijp dat dat een beetje ongemakkelijk kan zijn. Het voelt toch een beetje alsof je om complimentjes zit te vissen. Laat daar nu een prachtige rol zijn weggelegd voor ‘de tekstschrijver’. Met de juiste vragen en een frisse blik kan zij, als objectieve derde, helpen de verhalen van jouw klanten op te tekenen, inclusief positieve punten en kwetsbare kanten.

Ben je er klaar voor?

Ben je er klaar voor om de ervaringen van jouw klanten te delen en je bedrijf eens lekker ongegeneerd in de schijnwerpers te zetten? Een sterk referentverhaal kan het verschil maken. Stuur me een mailtje of bel naar 06-12777441 en in een paar simpele stappen maken we samen het verhaal dat jij  verdient.

Wel geïnspireerd, maar nog geen concreet vraagstuk? Volg mijn LinkedIn-pagina en je blijft op de hoogte van de nieuwste blogs.

Geplaatst in Vonk Tekst & Design.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *