Een whitepaper is een waardevol hulpmiddel om je expertise te tonen en vertrouwen op te bouwen. Maar dan wel zonder verkooppraatjes. Door simpelweg je kennis te delen, win je het vertrouwen van je potentiële klanten. In deze blog lees je waarom je in je whitepaper beter wegblijft van commercieel gedoe.
Bloedirritante terrorverkoper
Stel je voor. Je loopt een winkel binnen, met het idee om eens even rustig rond te kijken. En ja hoor, daar staat hij: die terrorverkoper die je direct bespringt en geen moment meer van je zijde wijkt. Elk artikel dat je aanraakt, heeft volgens hem iets superspeciaals. ‘Oh ja, die broek zal je enig staan!’ ‘Dat jasje, dat móet je gewoon hebben. Het is gemaakt voor jou!’ Zijn enthousiasme werkt op je zenuwen. Bloedirritant! Een whitepaper dat vanaf de eerste alinea focust op verkopen, voelt net zo. Alleen ben jij dan die terrorverkoper…
Een whitepaper biedt waarde door kennis
Een whitepaper is geen brochure, geen reclamespotje, geen billboard langs de snelweg. Het gaat niet om het promoten van jouw ge-wel-di-ge producten of diensten, maar om het delen van kennis. Bied informatie die relevant is. Je lezer zoekt interessante inzichten. Misschien worstelt zij – of hij, of hen – met inefficiënte processen, groei-uitdagingen of de vraag hoe zij haar team mee krijgt in technologische veranderingen. Geef direct toepasbare oplossingen en laat je lezers voelen dat je hun wereld begrijpt. Daarmee wek je vertrouwen.
Inspireer, in plaats van opdringerig te zijn
Mensen oriënteren zich graag in hun eigen tempo. Ze willen begrijpen, leren, afwegen. Een whitepaper werkt alleen als het eerlijk en inhoudelijk sterk is. Bied oplossingen zonder commerciële poespas. Dat geeft je lezers de ruimte én de kennis om zelf keuzes te maken. En dat maakt jou – en je bedrijf – tot een betrouwbare bron.
Zorg voor een beetje body
Jouw kennis gaat verder dan een simpel A4’tje. Althans, dat neem ik aan. Laat dat zien. Je herkent het vast wel: je ziet een ‘interessant whitepaper’, laat je gegevens achter… en wat krijg je? Een lullig A4’tje met oppervlakkige informatie in je mailbox. Zonde van je tijd en je gegevens! Bied jouw lezers liever waardevolle inzichten en voldoende stof tot nadenken. Dan komen ze vanzelf bij je terug voor jouw expertise.
Op zoek naar een whitepaper die werkt voor jouw doelgroep?
Klaar om een whitepaper te maken die écht waarde biedt en vertrouwen in jouw merk opbouwt? Maar weet je niet waar te beginnen? Ik begeleid je in een paar stappen door het proces. Samen maken we een whitepaper die het downloaden waard is en je lezers écht verder helpt – zonder die commerciële BS waar geen kip – of haan 🐓– op zit te wachten.