Tenny Jonkers-Weijnen begon haar loopbaan in het toerisme. Nadat ze moeder was geworden, maakte ze de switch naar een ondersteunende kantoorbaan. De crisis gooide roet in het eten, en het was tijd voor andere keuzes. Haar liefde voor het organiseren en ontzorgen deed haar kiezen voor werk in de nabestaandenzorg en seniorenondersteuning. Toen ze dit onlangs kon uitbreiden met een rol als reisbegeleider bij Plus Reizen, was de cirkel weer rond. Tenny kijkt terug op de bijzondere loop van haar carrière.
Dertien weken lang zetten we een Leidse ondernemer in de spotlights. Deze week: Tenny Jonkers-Weijnen, eigenaar van Tender Nabestaandenzorg en Tender Seniorenondersteuning en Reisconsulent. Tekst: Vonk Tekst & Design – Foto: Fraukje Vonk Photography.
Thuis in de reiswereld
Na het afronden van haar HBO-opleiding Toerisme was de reiswereld tien jaar lang Tenny’s thuis. Ze ontwikkelde zich tot manager touroperating bij de Boer en Wendel, een grote aanbieder van reizen naar het Verre Oosten. Tenny: ‘Dat was echt een geweldige baan. Heel afwisselend, en ik mocht regelmatig onze bestemmingen bezoeken om te beoordelen of ze geschikt zouden zijn voor ons publiek. Maar toen mijn man Henri manager werd bij de ANWB in Innsbruck, zegde ik mijn baan op en ben ik meegegaan naar Oostenrijk. Twee winters gaf ik skiles in Fulpmes, daarna was het tijd voor serieuzer zaken. In februari 1994 beviel ik in Fulpmes van mijn dochter Annèl.’
Ga je nog iets nuttigs doen in deze wereld?
‘Eenmaal weer terug in Nederland zat ik helemaal in mijn babybubbel. Tot een van mijn drie broers me gekscherend vroeg of ik nog eens iets nuttigs ging doen in deze wereld. Eigenlijk was dat een verkapte uitnodiging om bij zijn architectenbureau te komen werken als administratieve kracht en manusje van alles. Uiteindelijk heb ik daar 17 jaar gewerkt en het bedrijf helpen groeien van ‘niets’ naar een bedrijf van 50 man. Maar de economische crisis gooide roet in het eten; met de bouwwereld stortte ook de architectenbranche volkomen in. Er moesten mensen ontslagen worden, en ik kon niet meer bijdragen zoals ik dat graag wilde. In goed overleg hebben we toen mijn baan daar stopgezet.’
Het ondersteunen van nabestaanden, dát past bij mij!
‘Niet lang daarvoor was mijn vader overleden en de hele uitvaart hebben mijn broers en ik gezamenlijk geregeld; alle vier hadden we wel iets specifieks dat we wilden doen en met elkaar hadden we er zoiets moois van gemaakt, dat voelde heel goed. Langzaamaan begon de gedachte zich te vormen dat ik misschien een stap die kant op wilde maken; het leek me heel zinvol werk. Ik ben naar een open dag voor uitvaartondernemers gegaan, maar het feit dat je dan zeven dagen in de week, 24 uur per dag beschikbaar zou moeten zijn, schrok me af. Wel zag ik daar een folder over nabestaandenbegeleiding, en dat sprak me wèl direct aan. Dan ben je toch met het ondersteunen van nabestaanden bezig, zowel in emotionele als in praktische zin, maar niet 24/7. Ik voelde: dát past bij mij! Ik ben meteen met een opleiding begonnen en heb al tijdens mijn opleiding mijn bedrijf opgezet. In 2011 ben ik officieel van start gegaan met Tender Nabestaandenzorg.’
De ondersteuning houdt niet altijd op na de uitvaart
‘Al snel bleek dat de ondersteuning niet altijd stopt direct na de uitvaart. Soms was bijvoorbeeld de overleden partner degene die de administratie deed, en wist de nabestaande daar geen raad mee. Zo had ik ineens een aantal klanten die ik regelmatig hielp met administratieve zaken, zoals betalingen, belastingaangiften en verzekeringen. Maar om alsmaar facturen onder de noemer ‘nabestaandenzorg’ te blijven sturen. Het houdt ergens op. Zo kwam Tender Seniorenondersteuning tot stand, een perfecte aanvulling. Niet alleen kan ik zo nabestaanden gedurende langere tijd blijven ondersteunen, ik merk ook dat de senioren zelf het als een geruststelling voelen. De wetenschap dat als je komt te overlijden je partner ondersteuning krijgt, dat geeft rust.’
Nieuwe vloerbedekking uitzoeken
‘De seniorenondersteuning bracht steeds meer werk met zich mee. Ik heb op een seniorenbeurs gestaan en merkte dat mijn dienst veel mensen aansprak. Van het één rolde ik in het ander; in een verzorgingstehuis ontmoette ik een echtpaar waarvan de vrouw me vroeg of ik elke twee weken met haar man zou willen gaan wandelen, zodat zij eens naar de vergaderingen van haar vrijwilligerswerk kon gaan. Dat ben ik ‘gezelschap op maat’ gaan noemen. Behalve bijvoorbeeld die wandelingen, ga ik met mensen mee op visite, naar de arts, ik help ze bij het maken van een fotoboek of ik luister gewoon naar hun verhalen. Zo kan de partner of mantelzorger even op adem komen. Verder weet ik ook goed de weg in de papierwinkel die voor veel ouderen een wirwar is. En laatst was ik bijvoorbeeld bij een mevrouw in Leiderdorp, ze was de woonkamer aan het opknappen en vroeg me of ik meewilde nieuwe vloerbedekking uit te zoeken. Hoe leuk is dat?! Mijn dagen zijn dus heel divers. Het helpen, ontzorgen, organiseren, dat zijn de dingen die helemaal bij mij passen.’
Het oude vuurtje ging weer branden
‘En daar is onlangs nog iets moois bijgekomen: ik ben weer actief als reisbegeleider en ondersteun in de verkoop van reizen. Twee keer ben ik met mijn moeder mee geweest op een cruise van Plus Reizen. Dat was echt fantastisch georganiseerd! Daardoor ging het oude vuurtje weer branden, en ik dacht: dat kan ik ook. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gewoon een brief gestuurd Naar Plus Reizen om mijn hulp aan te bieden. Ze waren heel enthousiast en ik werd direct gevraagd of ik voor hen op de 50+ beurs wilde staan. Nou, ik was zo’n beetje de beste reisverkoper ooit! Maar dat kwam natuurlijk ook omdat ik daar niet stond als reisverkoper van Plus Reizen, maar vooral omdat ik kon vertellen uit eigen ervaring. Een maand later stond ik op het Cruise Event in Amsterdam en twee weken voor de Kerst werd ik gebeld met de vraag of ik als reisleider mee zou willen gaan met de Kerstcruise over de Rijn. Dan bijt ik me helemaal vast in zo’n programma, zit ik uren te lezen om maar zo goed mogelijk voorbereid te zijn. We hebben een gouden tijd gehad! Een deelnemer zei: ‘Je was een soort moedertje voor ons’. Een groter compliment kun je je toch niet wensen? Het is heerlijk om weer actief te zijn in het toerisme, en dat te kunnen combineren met mijn ervaring in de seniorenondersteuning. Want dat is wel een aparte tak van sport. Alles gaat langzamer, je moet goed luisteren en soms nóg een keer iets uitleggen. Dat moet je liggen. Voor mij voelt deze combinatie in ieder geval als een hele goede balans. Ja, hoe de cirkel zo uiteindelijk weer helemaal rond is, dat vind ik echt heel bijzonder!’
Wil je meer weten over de senioren- of nabestaandenzorg van Tenny? Kijk dan even op www.tender-seniorenondersteuning.nl of www.tender-nabestaandenzorg.nl of mail naar tennyjonkers@weijnen.nl.
De serie “Leidse Ondernemers in Beeld” is een initiatief van Vonk Tekst & Design en Fraukje Vonk Photography. Wil jij jouw verhaal ook in beeld gebracht? Voor 225 euro* word je geportretteerd, in beeld en tekst. En daar hoef je natuurlijk geen Leienaar voor te zijn!
* Prijzen zijn exclusief 21% BTW en reiskosten buiten Leiden.
Eerder spraken wij met ondernemers Sandra Oexman van Kwispelcollege, Lieke Bodde van Results! Personal Training, Tommy Hopstaken en Jochem Haverhoek van Escaperoom Leiden, Jan Stroomer, zanger, pianist, songwriter en producer, Hans Lardee van Meneer Janssen, Benjamin Wegman en Frans Meij van Brouwerij Pronck, Sanne van de Berg, petpreneur, Kasper Richmond en Robbert Zuijderwijk, de eigenaren van EasyFiets, Yvette Kortekaas, Beebox-ondernemer en Ramon Caljouw van VerPot.nl en Berdi Schouten & Nienke Middelweerd van Kleedvermaak.