The subtle art of not knowing a f*ck

Veel ondernemers die bij mij aankloppen, beginnen met de vraag of ik verstand heb van hun branche. Meestal is het antwoord: nee. Is dat nodig? Meestal is het antwoord: nee. Toen ik nog als bedrijfsjournalist bij AkzoNobel werkte, schreef ik voor alle lagen van de AkzoNobel-bevolking, voor mensen op alle plekken ter wereld, en over alle vakgebieden die je maar kon bedenken. Van kleur had ik nog nét een klein beetje verstand, en van verfmengmachines en spectrofotometers weet ik ook meer dan de gemiddelde mens. Maar dacht je dat ik ook maar iets begreep van wat ze in het lab doen met pigmenten, bindmiddelen, oplosmiddelen en additieven? Is dat erg? Meestal is het antwoord: nee. Een van mijn eerste opdrachten als zelfstandig tekstschrijver was van een hypnotiseur. Veel verder dan de – foute – associatie met Rasti Rostelli kwam ik niet. Is dat erg? You get the picture, meestal is het antwoord… nee.

Empathie 

Tijdens een van mijn eerste lessen aan de Schrijversacademie – een bescheiden eeuw geleden – leerde ik dat empathie de krachtigste tool is in de gereedschapskist van de tekstschrijver. In plaats van te proberen een expert te worden op elk denkbaar gebied, gaat het erom dat je je kunt inleven in de doelgroep van je klant. Het begrijpen van de behoeften, vragen en uitdagingen van de klant van jouw klant is veel belangrijker dan zelf overal kennis van hebben. 

De kunst van het ontfutselen

Als tekstschrijver – en zeker als ghostwriter – is het de kunst je klanten zo te bevragen dat ze hun expertise op een begrijpelijke manier met je delen. Het is vaak juist een voordeel als je het niet – helemaal – begrijpt, want dat doet de klant van jouw klant waarschijnlijk ook niet. Sterker nog, die interesseert het waarschijnlijk geen moer wat jouw klant allemaal te vertellen heeft, zolang het zijn, haar of hun probleem maar oplost. Kennis? Boeien. Expertise? Lekker belangrijk. Het vermogen om de juiste vragen te stellen en waardevolle inzichten te verzamelen, dát is wat echt telt.

Mét liefde, zonder verstand

Sinds de hypnotiseur, heb ik voor heel wat bijzondere klanten mogen schrijven. Of het nu gaat over IoT-stadsdienstenintelligente batterijoplossingenlow-code-platformend.quarks of data-engineering – ik schrijf er lustig op los. En ja, natuurlijk weet ik ondertussen meer dan ik soms zou willen over Microsoft Power Apps en Dynamics 365, doorvalveilige wandoplossingen, cybersecurity, datasoevereiniteit, erfrecht en psychologische veiligheid. Maar als jij wilt dat ik schrijf over astrobiologie, epigenetica, etnobotanie, barista-technologie voor gevriesdroogde cappuccino’s of je nieuwste Moto Guzzi, dan doe ik dat met alle liefde, maar zonder enig verstand. Daar heb ik jou voor…

Femke in een zonnig Porlezza voor twee rode Moto Guzzi's.

Meer weten?

Je kunt natuurlijk zelf je teksten schrijven, vergeven van jargon en uitdrukkingen die geen mens begrijpt. JOf je kunt AI loslaten op je teksten, maar dan loop je het risico op zielloze zinnen, voorspelbare clichés en een overdosis hoera-woorden. Je kunt gelukkig ook gewoon een tekstschrijver inschakelen. En dan het liefst een die een stevige brug kan slaan tussen de ‘onbegrijpelijke’ expert en de ondernemer die gewoon geholpen wil worden. Zin om jouw content naar een nieuw niveau te tillen? Stuur me een mailtje of bel naar 06-12777441.

Wel geïnspireerd, maar nog geen concreet vraagstuk? Volg mijn LinkedIn-pagina en je blijft op de hoogte van de nieuwste blogs.

Vonk Tekst & Design
Average rating:  
 0 reviews
Geplaatst in Vonk Tekst & Design.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *