Naar schatting* heeft ruim één op de honderd kinderen een autismespectrumstoornis (ASS). Maar wat is dat precies? En wat is het verschil tussen Klassiek Autisme, Asperger en PDD-NOS? Als moeder van een jongen met een autismespectrumstoornis heb ik me jarenlang verdiept in het onderwerp. Ik pretendeer zeker geen deskundige te zijn, maar een klein beetje ervaringsdeskundige durf ik mezelf wel te noemen. Aan de hand van tien vragen zal ik proberen een klein beetje inzicht te geven in het fenomeen ‘autisme’. Deze week vraag 2.
Hoe uit autisme zich?
Kinderen met autisme beleven hun ervaringen anders, hebben andere verwachtingen. Ze denken en zien in details, vatten taal letterlijk op, hebben moeite met het begrijpen van lichaamstaal en missen sociale finesse. Dit maakt nieuwe situaties complex en botsingen liggen constant op de loer. Het gedrag dat daaruit ontstaat, is eigenlijk een gevolg van het autisme: ze zien op tegen veranderingen, worden angstig en snel boos omdat ze weer iets niet begrijpen, vinden onbegrip voor hun reacties in de omgeving en dan gaat er nog meer mis. Kinderen met autisme krijgen dan ook heel wat labels mee: koppig, gedragsgestoord, onbeleefd, bizar, egoïstisch, vreemd… Maar dit gedrag komt voort uit onmacht, niet uit onwil. Kinderen met autisme zijn niet moeilijk: ze hébben het moeilijk!
In de praktijk
Stel je voor dat je je moet handhaven op Mars. Je kunt niet anders dan afkijken wat de ‘locals’ doen, proberen hun taal te doorgronden en hun spelregels te begrijpen. En dat terwijl niemand mag ontdekken dat jij van een andere planeet komt en er ook nog eens constant meteorietstenen om je oren suizen. Hoe fijn zou het zijn als iemand je beschermt, helpt, inwijdt in hun cultuur en zich misschien zelfs een beetje in jouw cultuur verdiept?
Meer lezen? Check mijn blogposts over ‘Planet Jesse‘ of bestel een exemplaar van het boek ‘Planet Jesse‘.
* De Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) heeft artikel gepubliceerd waarin ze de CBS-schatting bespreekt. Volgens het CBS hanteert 3%, ik heb hier de cijfers van internationaal onderzoek aangehouden.