Leidse Ondernemers in Beeld – Berdi Schouten en Nienke Middelweerd van Kleedvermaak

Nienke Middelweerd en Berdi Schouten misten in Leiden een leuke winkel die op een aparte en eigen manier tweedehandsspullen verkocht. Tegelijkertijd zagen ze de leegstand toenemen. Ze staken de koppen bij elkaar en kwamen met een uniek concept dat iets doet aan de leegstand, een oplossing biedt voor het enorme aanbod van tweedehands kleding en ook nog eens mensen vermaakt. Inmiddels komt de zesde editie van pop-up-store Kleedvermaak eraan en storten ze zich 18 maart op de derde editie van de L’ei-hallen: naar eigen zeggen de leukste markt van Leiden en omstreken.

Dertien weken lang zetten we een Leidse ondernemer in de spotlights. Deze week: Berdi Schouten en Nienke Middelweerd, eigenaren van pop-up-store Kleedvermaak. Tekst: Vonk Tekst & Design – Foto: Fraukje Vonk Photography

Eens iets anders dan al die standaard winkels

We ontmoeten Nienke en Berdi op Haarlemmerstraat 40, het pand van de vijfde editie van Kleedvermaak. De inrichting is apart, prikkelt en maakt nieuwsgierig. Thee en zoute sticks verschijnen op tafel. Hoe ze tot hun concept zijn gekomen? Berdi steekt van wal: ‘We hadden bedacht dat we leegstaande panden in Leiden wilden vullen met een vernieuwend, vermakelijk en authentiek concept. En we wisten ook meteen dat we niet alleen tweedehands kleding wilden verkopen, maar dat het meer moest zijn dan dat. Vervolgens ga je brainstormen over een naam. We zijn creatief achter de naaimachine, we vermaken kleding, maar houden er ook van mensen te vermaken, kleding en vermaak… Kleedvermaak was geboren! Met die naam kun je natuurlijk alle kanten op: feestjes, workshops, verzin maar welke invulling je eraan wilt geven. Vlak voor Kerst, in december 2014, konden we voor tien dagen in een pand aan de Aalmarkt. Dat was de eerste editie van Kleedvermaak en dat werd een enorm succes, iedereen was enthousiast. Mensen boden zich aan om plaatjes te draaien, muziek te maken, het was een toffe samensmelting van creatieve en enthousiaste mensen. We merkten ook echt dat er behoefte is aan zoiets in Leiden, eens iets anders dan al die standaard winkels.’

We zijn met niks begonnen

Nienke: ‘Toen we begonnen na te denken over Kleedvermaak was ik freelancer in de filmproductie. Ik hou van ondernemen en veel verschillende dingen doen; ik kan niet kiezen voor een ding, dat heb ik nooit kunnen doen. Die filmproducties, dat paste goed bij me. Steeds een andere tijdelijke klus, met andere mensen, en daarna weer door. Heel leuk, maar ook heel onregelmatig. Toen we met Kleedvermaak begonnen bleek dat dan ook niet te combineren. Iets kan alleen een succes worden als je je focust, toegewijd bent en er tijd in investeert. Geld is nog niet eens zo’n ding. We zijn echt met niks begonnen, hebben allebei geloof ik 250 euro geïnvesteerd. Dat kan dus gewoon. Als je echt iets wil en je gelooft erin, dan moet je er gewoon voor gaan.’

Grenzen opzoeken

Baby Billy, de jongste medewerker van Kleedvermaak, laat van zich horen en wordt door mama Berdi aangelegd. Billy is het er helemaal mee eens, en Berdi gaat verder: ‘Ik ben na de Kunstacademie de modebranche ingegaan en heb voor een aantal redelijk grote modemerken gewerkt als content creator. Dat heb ik ook nog een tijd naast Kleedvermaak gedaan, tot begin 2018. Eigenlijk komt bij Kleedvermaak alles wat ik hiervoor heb gedaan samen: marketing, art direction, fotografie. Alleen dan niet voor een grote baas, maar lekker op onze eigen manier. Dat is waar we intussen herkenbaar door zijn: dat eigenwijze, de grenzen opzoeken. Zo verkopen we producten van Pussy Store, twee Leidse ondernemers die, zoals ze het zelf zeggen, producten aanbieden ‘die je helpen van je vagina te genieten’. Dat varieert van kutkruiden, menstruatiecups tot dildo’s van natuursteen. Nou, ik weet niet wie zoiets nog meer verkoopt hier in de stad. Maar we vinden het gewoon gaaf dat zij van zo’n onderwerp helemaal hun werk maken. Met Kleedvermaak hebben we hun als het ware een podium geboden, zo versterk je elkaar als ondernemer. En het past helemaal in ons concept om naast kleding van particulieren ook bijzondere merken van startende, liefst Leidse, ondernemers aan te bieden. Die noemen we pop-inners. Gevonden Voorwerpen is ook zo’n merk: twee zussen die authentieke spullen voor in huis en pareltjes voor in de kledingkast verkopen. Of Fabels van Lauri Tjallinks. Zij maakt knuffels van oude gordijnen of rokken, met de hand.’

Kleedvermaak Leidse Ondernemers in Beeld Fraukje Vonk Photography

PussyTalk en relavonden

Nienke: ‘Ik denk dat wij echt iets unieks hebben neergezet in Leiden. Natuurlijk, in Amsterdam zou het een ander verhaal zijn, daar moet ik niet aan denken, maar in Leiden pakt dit echt goed uit. We vinden het wel heel belangrijk om ‘eigen’ te blijven, om het stuk vermaak erin te houden. Zo hebben we een paar PussyTalk-avonden gehouden, in samenwerking met PussyStore: een gezellige avond waarin we aan de hand van quizvragen onderwerpen aansnijden en verhalen, tips en tricks delen over bijvoorbeeld solo-sex. Gewoon vrouwen onder elkaar met een wijntje en wat zoute sticks. En in januari hadden we de relavond. Iedereen kent dat wel, dat je voor de tiende keer dat luchtje van je oma krijgt wat je helemaal niet lekker vindt. Op de Kleedvermaak Relavond – ja, we houden van woordspelingen – kun je die dan ruilen met iemand anders, voor iets wat jij wel lekker vindt. En natuurlijk weer onder het genot van een leuk muziekje, een biertje en zoute sticks.’

L’ei-hallen-markt: op z’n Kleedvermaaks een dagje uit

‘Op 18 maart hebben we alweer de derde versie van de L’ei-hallen-markt. Door de ervaring met Kleedvermaak kwamen we erachter dat echt heel veel mensen hun spullen willen verkopen. Het aanbod is enorm en dat kunnen we niet allemaal in onze winkel kwijt. Daar moesten we iets groters mee en zo zijn we op het idee van de markt gekomen, als variatie op de IJ-hallen. We verhuren zo’n 45 kramen aan zowel particulieren als ondernemers en houden in de gaten dat de kwaliteit OK is en de aangeboden spullen een beetje apart. Net als in de winkel. En natuurlijk vergeten we het vermaak niet: er komt iemand massages geven, je kunt je wenkbrauwen laten doen, er is muziek, je kunt er lekker eten en drinken. Het moet allemaal niet te duur zijn, vooral leuk en op z’n Kleedvermaaks.’

Winkeltje spelen is gewoon keihard werken

Er snuffelt een klant rond in de winkel terwijl Berdi enthousiast verder vertelt: ‘Die markt, dat is ook weer zo’n concept dat we in Leiden en omstreken een beetje misten, en waarvan wij dachten: dat gaan we gewoon regelen. Dat soort dingen verzinnen we vandaag en doen het morgen. Lukt het niet, jammer dan. Zitten we in een winkelpand en we moeten er morgen uit? Prima, zoeken we weer iets nieuws. Het is niet dat we er rijk van worden. Dat is ook omdat we alles zelf moeten uitzoeken, je doet alles voor de eerste keer: afspraken maken met kledinginbrengers en ondernemers, wat vraag je, hoeveel marge reken je, dat moet je even leren. We zijn sinds de eerste editie wel iets commerciëler gaan denken, maar dat kan ook niet anders. Maar we willen vooral mensen verbinden, vermaken, samenbrengen. Dat is wat we leuk vinden.’

Een organisch bedrijf

‘Wij zijn een organisch bedrijf aan het worden; we kijken heel erg naar wat er speelt, wat zijn op dit moment de trends, en dat combineren we met onze eigenwijze wil en stijl. Het kan zomaar zo zijn dat we volgend jaar alleen nog maar spullen verkopen, of alleen nog maar events organiseren, of dat we bij wijze van spreken in de kinderpartijtjes zijn gegaan. We weten niet waar we heen gaan, we groeien mee met wat er is. Standaardpatronen? Daar houden we niet van.’ Baby Billy is uitgegeten, ze heeft er zichtbaar van genoten. Tijd om even tevreden uit te buiken. En wij? We nemen nog maar een zoute stick, we zijn er nu toch.

Nieuwsgierig geworden naar Kleedvermaak? Kijk op www.kleedvermaak.nl voor meer informatie. De nieuwe locatie is inmiddels bekend: Gangetje 4. Voor de openingsdatum en meer: check de Facebook-pagina van Kleedvermaak. En vergeet natuurlijk niet om 18 maart de derde editie van de L’ei-hallen-markt te bezoeken op Draadbaan 41 in Leiderdorp. Ga lekker scharrelen tussen de meer dan 45 kramen met kleding en ander moois en geniet van muziek, eten en drinken. Meer info op www.leihallen.nl.

De serie “Leidse Ondernemers in Beeld” is een initiatief van Vonk Tekst & Design en Fraukje Vonk Photography. Wil jij jouw verhaal ook in beeld gebracht? Voor 225 euro* word je geportretteerd, in beeld en tekst. En daar hoef je natuurlijk geen Leienaar voor te zijn!

* Prijzen zijn exclusief 21% BTW en reiskosten buiten Leiden.

Eerder spraken wij met ondernemers Sandra Oexman van Kwispelcollege, Lieke Bodde van Results! Personal Training, Tommy Hopstaken en Jochem Haverhoek van Escaperoom Leiden, Jan Stroomer, zanger, pianist, songwriter en producer, Hans Lardee van Meneer Janssen, Benjamin Wegman en Frans Meij van Brouwerij Pronck, Sanne van de Berg, petpreneur,  Kasper Richmond en Robbert Zuijderwijk, de eigenaren van EasyFietsYvette Kortekaas, Beebox-ondernemer en Ramon Caljouw van VerPot.nl

Leidse Ondernemers in Beeld Fraukje Vonk Photography

Geplaatst in Artikelen, Leidse Ondernemers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *