Leidse Ondernemers in Beeld – Ramon Caljouw, eigenaar VerPot

Toen Ramon Caljouw zich realiseerde hoeveel zinloos plastic de prullenbak in gaat, moest hij daar iets mee. Zijn eigen afval scheiden was niet genoeg. Hij bracht zijn kennis van de online wereld samen met zijn kennis van consumentenpsychologie en zo ontstond de verpakkingsvrije online supermarkt: www.VerPot.nl.

Dertien weken lang zetten we een Leidse ondernemer in de spotlights. Deze week: Ramon Caljouw, eigenaar VerPotde eerste Plasticvrije online supermarkt van NederlandTekst: Vonk Tekst & Design – Foto: Fraukje Vonk Photography.

Vroege midlifecrisis

Na zijn studie commerciële economie en consumentenpsychologie ging Ramon bij CoolBlue werken als conversiemanager. Ramon: ‘Dat sloot mooi aan bij mijn opleiding: onderzoeken hoe mensen bewegen over een website, waar ze op klikken, en waar en waarom ze afhaken. Op basis van kwalitatieve en kwantitatieve inzichten kun je zo een site steeds verder optimaliseren.  Ik vind het leuk om van alles te meten, en op basis daarvan te kunnen zeggen of iets werkt of niet werkt en hoe het beter kan. CoolBlue is ook nog eens een mooi bedrijf, dus wat wil je nog meer? Toch dacht ik na een jaar of twee: ‘Is dit alles?’ Ik wil iets toevoegen aan de wereld, niet alleen maar werken voor geld. En natuurlijk maakte ik op mijn manier de klanten van CoolBlue iets blijer, maar deed ik nou echt iets wat een verschil maakt? Dat gevoel had ik niet. Of zou het toch een vroege midlifecrisis zijn?’

Als zij het niet doen, ga ik het maar doen

‘Al een tijd was ik met duurzaamheid bezig; ik las er steeds meer over, paste mijn eigen gedrag aan, ging minder vlees eten en mijn afval scheiden. En als je je afval scheidt, zie je pas wat een berg aan zinloos plastic er de prullenbak in gaat. Steeds meer producten worden in plastic verpakt; zelfs fruit en groente. Als we iets willen doen aan de plasticproblematiek, moeten we dit bij de bron aanpakken. Maar loop door de supermarkt, en je ziet dat er alleen maar meer plastic bijkomt. Toen voelde ik: als zij het niet doen, ga ik het zelf maar doen.’

Voorzien in de gemaksbehoefte van de luie consument

‘Er bestaan natuurlijk al wel fysieke verpakkingsvrije supermarkten. Die worden heel goed ontvangen, maar ze blijken uiteindelijk toch niet te voorzien in de gemaksbehoefte van de luie en drukbezette consument. Je moet ’s ochtends al bedenken wat je ’s middags gaat halen, want je moet wel zelf de potten meenemen. De meeste mensen gaan niet zo planmatig om met het boodschappen doen. Op die manier blijft zo’n winkel te kleinschalig en je ziet dan ook veel fysieke verpakkingsvrije winkels weer snel failliet gaan.’

Geen verpakkingen die blijven liggen

‘Ik heb toen mijn kennis van de online wereld samengebracht met mijn kennis van psychologie: je moet het de consument zo makkelijk mogelijk maken en alle drempels wegnemen. Zo kwam ik op het idee van een online verpakkingsvrije supermarkt. Je gaat naar de webshop, plaatst je order, en op het door jou gekozen moment worden de producten per fietskoerier bij je thuis afgeleverd in glazen statiegeldpotten. Heb je nog glazen potten van een vorige levering, dan neem ik die leeg weer mee retour. Zo blijven er geen verpakkingen liggen.’

Reacties uit heel Nederland en zelfs uit België

‘Om de interesse te peilen, heb ik zo’n 15 berichten verspreid in een aantal Facebook-groepen. Die berichten werden bizar vaak gedeeld en ik ben twee dagen bezig geweest om overal op te reageren. Ik had meer dan 1.500 aanmeldingen om op www.verpot.nl verpakkingsvrij boodschappen te doen, vanuit heel Nederland en zelfs uit België. Zo’n groot bereik heb ik op dit moment natuurlijk nog niet, maar het toont wel aan dat er grote interesse is voor het concept. Begin december 2017 ben ik begonnen met een pilot. Eerst met een groepje van 30 mensen, toen 60 en nu al met 120 mensen. Ik ben bewust met kleine groepjes begonnen. Het gaat er niet om om nu al winst te maken, mijn doel is om te ervaren wat er nu echt gebeurt als iemand een order plaatst. Er is tijd nodig om het proces te optimaliseren. Van dat eerste groepje van 30 mensen heb ik al zoveel geleerd. Ik begon bijvoorbeeld met de gedroogde producten te verkopen per 100 gram. Maar ik heb vier maten potten, en in de kleinste past bijvoorbeeld 90 gram rijst. Dan is er dus een extra pot nodig, en verkoop ik eigenlijk lege ruimte. Dat is niet handig. Dus ben ik per volle pot gaan verkopen, in vier maten.’

Stapje voor stapje dichterbij

Begin januari verschenen er op de Facebook-pagina van Ramon een paar foto’s van zijn kapotte fietskar. ‘Ik was wat te zwaar beladen en de kar brak in tweeën. Alle potten rolden over straat. Eigenlijk wist ik wel dat dit een keer zou gebeuren; ik gebruikte een oude hondenkar, die eigenlijk niet voor dit soort vervoer was gemaakt. Maar ja, in een pilot kies je wat werkt voor nu. Gelukkig was de nieuwe fietskar bijna klaar, maar door dit incident ging ik wel nadenken over gewicht. Misschien zou ik beter de glazen potten kunnen verkopen voor thuisgebruik, maar de producten zelf aanleveren in zakken van gerecycled papier. Dat scheelt afwassen, heen en weer verplaatsen en gewicht. Bovendien zou ik dan met een koeriersdienst kunnen gaan samenwerken en direct landelijk gaan. Dan wordt het een normale webshop met producten die plasticvrij worden verpakt en verzonden. Dat is waar het om draait en waar het om begon. En natuurlijk is papier ook niet zaligmakend, maar zo kunnen we wel heel snel impact maken. Dat vind ik ook zo leuk aan dit hele traject, elke keer kom je weer een stapje dichterbij waar je wilt zijn.’

Winnaar van de Startup Academy

‘Wat me heel veel heeft geholpen is het traject van de Startup Academy bij HUBspot Leiden. Zestien weken lang heb ik workshops gevolgd en coaching gekregen en heb ik mijn plan uitgewerkt tot een businessplan. Op 25 januari heb ik mijn bedrijfsplan gepitched bij de Startup Academy Finale, en ben ik uitgeroepen tot Meest Belovende Startup! Ik heb €1.000 startkapitaal aangeboden gekregen van de Rabobank Leiden-Katwijk en mag zes maanden lang kosteloos gebruik maken van een werkplek bij HUBspot, inclusief coaching en faciliteiten. Een fantastische opsteker!’

Meer aandacht voor de plasticproblematiek

In de pilotfase werkt Ramon samen met de Verpakkingsvrije Winkel in Leiden. Op die manier hoeft hij zelf geen voorraad aan te houden, en voor de winkel is het een extra afzetkanaal waardoor de doorloopsnelheid omhoog gaat. Groente en fruit haalt hij – onverpakt – bij de groothandel. Ramon: ‘De mensen van de Verpakkingsvrije Winkel reageerden meteen positief. Mensen die met duurzaamheid bezig zijn, zijn idealisten en zien elkaar eerder als aanvulling dan als concurrenten. En zo voel ik het ook. Het bestaan van een online verpakkingsvrije winkel staat het bestaan van een fysieke verpakkingsvrije winkel niet in de weg, het versterkt elkaar juist. Hoe meer mensen over de plasticproblematiek gaan nadenken, hoe beter. Zo ben ik ook in gesprek geraakt met The Ocean Cleanup. Het zou mooi zijn als ik op termijn bezorgkratten zou kunnen maken van het plastic dat zij uit de oceaan halen. Plastic als materiaal is op zich niet slecht, het wordt alleen heel vaak voor de verkeerde doeleinden gebruikt.’

Er is nog zoveel te winnen

‘Het lijkt me heel vet als we over vijf jaar heel Nederland kunnen bedienen, en ook een inspiratiebron kunnen zijn voor andere industrieën om anders tegen dingen aan te kijken. Er is nog ontzettend veel te winnen. Laatst was ik tot laat aan het werk en haalde in de haast iets bij de afhaalchinees. Hoewel ik het natuurlijk eigenlijk wel wist, schrok ik me toch weer rot van de hoeveelheid plastic. Daar moet toch ook iets anders op te verzinnen zijn? We moeten eerst eens uitvoerig gaan bekijken hoe de pilot loopt en hoe we verder gaan. Onze missie is om duurzaam leven makkelijker te maken; maar waar het gaat eindigen, dat weten we nog niet.’

Heb je interesse om mee te doen? Kijk op www.verpot.nl of VerPot al bij jou in de buurt bezorgt. Woon je niet in Leiden? Schrijf je dan ook in via de site en je krijgt een seintje zodra VerPot bij jou in de buurt gaat bezorgen. Hoe meer inschrijvingen in jouw stad, hoe sneller VerPot kan beginnen!

 

De serie “Leidse Ondernemers in Beeld” is een initiatief van Vonk Tekst & Design en Fraukje Vonk Photography. Wil jij jouw verhaal ook in beeld gebracht? In de maanden januari, februari en maart hebben we hiervoor een speciale prijs. Voor 150 euro* word je geportretteerd, in beeld en tekst. Vanaf april geldt weer de normale prijs van 225 euro*. En daar hoef je natuurlijk geen Leienaar voor te zijn!

* Prijzen zijn exclusief 21% BTW en reiskosten buiten Leiden.

Eerder spraken wij met ondernemers Sandra Oexman van Kwispelcollege, Lieke Bodde van Results! Personal Training, Tommy Hopstaken en Jochem Haverhoek van Escaperoom Leiden, Jan Stroomer, zanger, pianist, songwriter en producer, Hans Lardee van Meneer Janssen, Benjamin Wegman en Frans Meij van Brouwerij Pronck, Sanne van de Berg, petpreneur,  Kasper Richmond en Robbert Zuijderwijk, de eigenaren van EasyFiets en Yvette Kortekaas, Beebox-ondernemer.

Leidse Ondernemers in Beeld Fraukje Vonk Photography

Geplaatst in Leidse Ondernemers, Publicaties.

Reageren is lief!