Een nieuwe wereld die opengaat

Als je op een zeker moment in je leven het idee opvat om de Tour for Life te gaan fietsen, gaat er een hele nieuwe wereld voor je open. Tenminste, als je 52 bent, overgewicht en een matige conditie hebt, dan moet er wel iets gebeuren voor je die 19.000 hoogtemeters weg gaat trappen. Als 20-jarige atletische jonge Godin doe je dat misschien met twee vingers in je neus, maar helaas… that ain’t me.

VO2max-test

Als je je uitdaging een beetje serieus neemt, beland je in een wereld van trainingsprogramma’s, hartslagzones, omslagpunten en wattages. En nee, daar beland je niet zo maar. Eerst besloot ik een trainingsprogramma op laten stellen door Diane Valkenburg, ex-topsporter, bewegingswetenschapper en inspanningsfysioloog en eigenaar van Beter Trainen. Maar om te trainen naar een bepaald doel, moet je eerst weten waar je staat en hoe je kunt verbeteren. Daarom deed ik eind 2018 een VO2max-test bij Diane. Tijdens deze test wordt gemeten wat je maximale zuurstofopname is en de hoeveel de koolstofdioxide-afgifte. Er komt nog veel meer bij kijken, maar met die details zal ik je (nu) niet vermoeien. Het komt er grofweg op neer dat je maximale hartslag, je maximale vermogen en je trainingszones worden bepaald. Op basis daarvan heeft Diane een trainingsprogramma voor me opgesteld waarmee ik aan de slag ben gegaan.

Van lage hartslag naar langzaam doodgaan

Het trainingsschema bestaat uit verschillende soorten trainingen. Krachttraining wordt afgewisseld met veel lange(re) fietstrainingen waarin ik mijn hartslag redelijk laag moet houden, met hier en daar een korte intervaltraining waarin ik langzaam – of wat sneller – een beetje dood mag gaan. Dit programma volg ik nu dus bijna een jaar. Maar hoe weet je nu of je verbetert? Je kunt dat wel voelen, maar twijfel ligt – bij mij – constant op de loer. Het duurt nog bijna negen maanden voor ik die bergen over moet, maar ga ik het wel redden? Barst ik niet op dag 1 in huilen uit om met hangende pootjes huiswaarts te keren? Met de trein in plaats van op de fiets. Laat ik al mijn sponsors gedesillusioneerd achter? Kan ik mezelf dan nog in de spiegel aankijken?

Meten is… juist, dat

Om elk risico te mijden, heb ik dus vorige week opnieuw een VO2max-test laten doen. Iets met meten en weten ofzo. Ik zal de huidplooimetingen, mondkapjes, vingerprikken en zweetdruppels in verband met de leesbaarheid even skippen. De belangrijkste twee conclusies: mijn maximale hartslag is gestegen, net als het wattage dat ik weg kan trappen. Mijn maximale hartslag is gestegen van 160 in december 2018 naar 177 in november 2019. Dat betekent – in mijn eigen woorden – dat mijn conditie is verbeterd en dat mijn nieuwe trainingsprogramma een tandje zwaarder zal worden. Het maximale vermogen is gestegen van 219 watt naar 228 watt. Dat is nog geen gloeilamp meer, dus een veel te kleine verbetering naar m’n zin, maar goed – reden te meer om me een slag in de rondte te gaan trappen de komende maanden. De volgende meting staat gepland voor april. Vol aan de slag met m’n nieuwe trainingsschema. Ik zal mezelf eens een poepie laten ruiken over een maand of vijf…

Geplaatst in Fem Vertelt, Tour for Life.

Reageren is lief!